Information til nye forældre

-Har du været heldig at få plads til din guldklump i Villa Evigglad, så bedes I læse følgende praktiske oplysninger grundigt igennem.

Stil gerne spørgsmål ved tvivl.

 

Åbningstider

Mandag-torsdag 7.30-16.00 og fredag 7.30-15.30.

Det betyder rigtig meget for os, at I respekterer/overholder vores åbningstider og først kommer ind ad døren efter 7.30, da vi har mange gøremål indtil sidste minut og at I henter senest 5 minutter før lukketid, så I kan nå at få jeres guldklump med ud ad døren inden vi lukker. Dette af hensyn til vores egne piger.

Vi har derudover fleksible åbningstider, hvilket betyder, at åbningstiderne respekteres til daglig, men har man et vigtigt møde eller på anden vis ikke kan overholde åbningstiderne, så snak med os og vi finder en løsning den pågældende dag.

Det er vigtigt for os, at det er noget der er aftalt på forhånd, så vi kan planlægge vores fritid, aflevering/afhentning af egne børn m.m. ðŸ˜‰

Hvis I er tidspressede, så send os en sms, så tager vi gerne imod jeres barn iført overtøj eller ved bilen, hvis muligt. Vi giver også gerne jeres barn overtøj og sko på inden I kommer om eftermiddagen.  Husk altid at sende sms til os begge.

Vi bliver rigtig glade, hvis vi får en sms dagen før, hvis jeres barn møder mellem 7.30 og 8.00, hvis dette ikke er noteret i afleverings/henteskemaet.

Aflevering/hentning

På vores infotavle, ude foran hoveddøren, hænger der hver fredag et nyt afleverings/henteskema for den kommende uge, vi vil blive rigtig glade for, hvis I husker at udfylde dette hver uge, så vi har mulighed for at planlægge ydertimerne imellem os.

I forbindelse med aflevering/hentning vil vi gerne slå et slag for, at vi beder om, at ingen børn får lov til at åbne hoveddøren når I går ud morgen/eftermiddag. Vi beder om dette af flere grunde; det gør avs at få fingre i klemme, men det gør også avs at falde ned ad trappen hvis man selv er gået ud ad døren og falder ned ad stentrappen.

Når jeres barn er godt kørt ind, så er det vores erfaring, at I ikke trækker afskeden for langt ud. En god aflevering varer højst 5 minutter. Vi anbefaler at I kommer ind og tager tøjet af jeres barn mens vi smalltalker. Herefter siger vi på gensyn.

Lange morgensnakke og forældres forventninger om at barnet skal vinke på flere forskellige måder/lukke hoveddør/tegne ting på ruden m.m. forvirrer ofte barnet mere end det gavner.

Nogle børn trives godt med, at I afleverer i garderoben og vinker straks og så tager vi overtøjet af barnet efter at I er gået.

Vi har meget erfaring med hvad der virker, MEN I skal endelig sige til hvis I har bekymringer om afleveringssituationen, for den skal gerne være god for alle.

Mange forældre vil opleve, at deres barn pludselig får en periode, hvor barnet ikke synes det er sjovt at blive afleveret. I samarbejde med jer forældre finder vi ud af, om det er bedst med en hurtig aflevering, hvor vi blot får barnet i armene og I smutter hurtigt ud ad døren. I vil som oftest opleve at barnet har det godt igen når I er ude af syne; stå evt. ude foran døren lidt og lyt, så vil I opleve at det går hurtigt over. Det er vores erfaring, at denne aflevering er bedre end, at I forældre og jeres barn prøver at blive enige om hvornår det er ok at mor/far går.

Børn der bliver hentet sent på dagen hver dag, vil opleve at hoveddøren går op mange gange i løbet af eftermiddagen og lige så glade som børn kan blive over at se deres mor/far komme ind ad døren og få følelsen af ”SE, jeg bliver hentet nu!” så kan sene børn opleve det modsatte nemlig at blive frustreret over, at se alle de andre blive hentet. Men når det er sagt så er arbejdstider/transport en sag for sig, så vi ved godt at det nogle gange ikke kan være anderledes og vi skal selvfølgelig gøre vores ypperste for, at der bliver hygget godt om de børn der bliver hentet sent. En anbefaling er at I indimellem prøver at give jeres barn en kortere dag. Og en sidste tanke; hvis I henter tidligt er det fantastisk, hvis I kan lægge hentning efter kl. 14.30 da vores ”indesovebørn” derved får mest ro. Vi kommer også gerne ned til bilen med jeres barn hvis I gerne vil hente tidligere end 14.30 send os blot en sms.

Vi gør opmærksomme på, at der på gårdspladsen er parkeringspladser til 6 biler: 3 biler ind mod skoven (til venstre for huset) og 3 biler foran garagen til højre – som regel vil I opleve at der holder 2 biler foran garagen, nemlig Rikkes og Katjas 😊 Ved større sammenkomster parkerer Rikke og Katja mod skoven, da der er plads til I kan parkere bag os.

For jeres barns skyld anbefaler vi aflevering inden kl. 8.45 så barnet kan være med i morgensamling og aktiviteter. Vil I gerne aflevere efter 8.45, vil vi blive rigtig glade for en sms, så vi ikke sidder og venter på jer.

Betaling for pladsen

Betalingen er forudbetalt alle årets 12 måneder

Beløbet indbetales så det er på vores konto senest sidste hverdag i måneden

Kontonummer til betalingen står anført i den kontrakt I har underskrevet med jeres børnepasser. Vi anbefaler, at I laver en fast overførsel, hvor I sætter overførsel til 2 dage før sidste hverdag i måneden, så I er sikre på, at vi modtager beløbet rettidigt. I skal være opmærksomme på, at der kan gå op til 2 bankdage før vi modtager vores betaling fra jer, hvis ikke vi har samme bank. Det er jeres ansvar, at betalingen til os er på vores konto rettidigt, uanset hvilken bank I har. 

Alternativt kan I lave en straksoverførsel/sammedagsoverførsel den sidste hverdag i måneden. Vi sender jer en service-besked ved frokosttid den sidste hverdag i måneden såfremt vi ikke har modtaget beløbet, da vi ved at nogle forældre er glade for denne ”huske-sms” og derved kan oprette en straksoverførsel.

Oplever vi gentagne gange, at betalingen ikke falder rettidigt, forbeholder vi os retten til, ikke at tage imod jeres barn, førend pengene står på vores konto. Derudover kan vi  se os nødsaget til at opsige samarbejdet med 1 dags varsel.

Opsigelse/udmeldelse:

Skulle I mod forventning ønske at opsige jeres barns plads før det skal i børnehave har I 2 måneders opsigelse. Hvis I fx opsiger pladsen 15. januar, så skal I betale for hele februar og marts måned, og jeres barn har så sidste dag den sidste hverdag i marts.

Hvis vi får brug for at opsige pasningsaftalen med jer, så gælder den samme frist.

Opsigelsen skal ske skriftligt, enten afleveret personligt i papirform, pr post eller via mail til info@villaevigglad.dk. Opsigelsen er først anerkendt når I har vores underskrift herpå eller bekræftelse på mail.

Husk de nye regler er, at man først er garanteret en plads i kommnal børnehave måneden efter dit barn bliver 3 år ( eks.  bliver dit barn 3 år i juli, så er der først mulighed for kommunal børnehave 1. august.)

Vi gør opmærksom på, at det ikke er muligt at opsige pladsen pr. 1. juli, med mindre dit barn bliver 3 år i juni måned og skal i børnehave.

Ferie

Vi udarbejder feriekalender for et halvt år ad gangen og vi udleverer den i så god tid som muligt.

Hvis I har oplyst at jeres børn holder fri på et givent tidspunkt, så vil vi være glade for, at I overholder de dage, da vi ofte planlægger vores hverdag ud fra børneantallet og har vi fx kun 5 børn en dag kan det være, at en af os derved ikke kommer på arbejde.

Alle-hjælper-alle

En tidligere forældregruppe i vores pasningsordning etablerede ordningen Alle-Hjælper-Alle. Ordningen fungerer som følger; hvis fx Rikke skal til skole-hjemsamtale kl. 15 en given dag, så skriver hun i god tid til alle 10 børns forældre, om hvem der kan hente senest kl. 14.45 og er der 5 der kan blive hentet så går puslespillet op.

Alternativt, hvis ingen kan hjælpe, så må Rikke trække det kort der hedder,at de 5 børn hun har på kontrakt, må hente senest kl. 14.45. Men nu på 6. år er puslespillet altid gået op.

Søvn

Som udgangspunkt sover alle børn i Villa Evigglad mellem 12 og 14. Der er børn, som  har behov for en formiddagslur, dette er individuelt fra barn til barn. I Villa Evigglad sover børn, når de er trætte. Barn har brug for søvn til at udvikle sig og til at bearbejde indtryk. Og I skal vide at vi ikke vækker børn! God søvn avler god søvn. :o)

Måltider

Vi forventer at alle børn har spist morgenmad hjemmefra inden de møder i Villa Evigglad, men oplys os gerne hvis jeres barn ikke har spist så meget.

  • Klokken ca 8.45 er der formiddagsmad/samling
  • Klokken cirka 11 spiser vi frokost.
  • Klokken cirka 14.30 er der eftermiddagsmad.                                                                             

En typisk uge byder på 1 dag med grød, 2 dage med varm mad og 2 dage med hjemmebagt rugbrød til frokost. Vi drikker vand til alle måltider. I Villa Evigglad går vi ind for "undgå madspild" og derfor vil I også opleve at vi serverer rester fra ugens løb til frokost.

Sukkerpolitik 

Vi skal følge Hillerød kommunes sukkerpolitik. Vi serverer sjældent kage, saftevand, pålægschokolade og den slags, men det er ikke fordi vi er sukkerforskrækket - det er blot fordi vi selv mener at børn ikke har brug for den slags og fordi vi selvfølgelig overholder kommunes retningslinjer. Hvis jeres barn ikke må få den slags så går vi ud fra, at I underretter os om det. Ved festlige lejligheder som fx fødselsdage, fastelavn, påske og lignende kan der forekomme glasur, saftevand og lignende. I forældre er altid velkommen til at medbringe lækkerier til fx jeres barn fødselsdag og her er der heller ingen sukkerpolitik, men vi skal nok respektere de børn, der ikke må få sukker og finde på noget andet de kan få i stedet for. Når det er sommer og 30 grader serverer vi til tider saftevand i stedet for vand.

Kontakt til Katja & Rikke

Katja: 41569709 – Rikke: 23950804. Det er vigtigt for os, at I som udgangspunkt altid sender sms til os begge to, så vi begge er informeret, indimellem svarer vi begge to, andre gange er det kun den ene af os. Vi sætter vores telefon på lydløs når vi går i seng, så I er velkommen til at sende sms sent om aftenen/nat/morgen hvis I har besked om sygdom/fridag/mødetidspunkt. Da vi ofte forbereder vores frokost tidligt om morgenen så vil det være dejligt med besked om eventuel fridag/sygedag så tidligt som muligt, så vi ikke forbereder unødigt meget mad. Husk altid at tjekke jeres mobil om morgenen i tilfælde af at vi skulle have sendt en sygemelding eller anden vigtig besked.

Sygdom

Hvis vi må melde os syge så sender vi jer en sms senest kl. 06.00 – husk altid at tjekke jeres mobil om morgenen. Vi skriver en status til jer senest kl. 14 med besked om hvorvidt vi er friske til næste dag. Hvis fx Katja er syg så skriver hun til de 5 børn hun har på kontrakt at de ikke kan komme i pasning den pågældende dag og så har de 5 børns forældre mulighed for at skrive/ringe til Rikke for at høre om hun har en ledig plads.

Hvis andre medlemmer af vores familie er hjemme, grundet smitsom sygdom af den ene eller anden art, vil i modtage en sms om morgenen den pågældende dag, inden kl. 7.

Hvis jeres barn er sygt så modtager vi gerne sms om dette så tidligt som muligt (gerne aftenen før hvis I ved det allerede der).

Jeres barn skal raskmeldes på sms til Rikke og Katja senest kl. 17.00 dagen før, hvis barnet forventes helt friskt til dagpleje den næste dag.

Jf. Sundhedsstyrelsens vejledning opfordrer vi jer til, at I giver jeres barn 24 timer hjemme efter endt sygdom (også selvom det er anden sygdom end feber) inden I afleverer dem i Villa Evigglad igen, så barnet får lov til lige at komme sig.

Det kan være rigtig hårdt for et lille barn at komme tilbage "på arbejde" efter endt sygdom, uanset om det har feber, hoster eller er snotforkølet.

Vi retter os efter Sundhedsstyrelsens retningslinjer ved børns sygdom. Ved opkast/diarre/roskildesyge kan jeres barn vende tilbage til hverdagen i pasningsordningen efter 48 timers symptomfrihed og mindst 1 normal afføring– jævnfør www.sundhed.dk.

Feber er feber og hvis jeres barn har 38.0 i temperatur så skal barnet ikke være i pasningsordning. Vi hører nogle gange forældre sige, at deres barn blot har feber grundet tandfrembrud, men da vi ikke er læger, så vil vi ikke tage ansvar for et barn med feber. Barnet må komme i paningsordningen igen når det har været feberfri i et døgn.

Man kan godt være syg uden at have feber. I skal vide, at vi er her for jeres barns skyld, vi er jeres barns ambasadører, og vi kan godt sende jeres barn hjem, hvis vi vurderer at den almene tilstand ikke er i top. 

Hvis I forældre eller søskende er snottede eller syge på anden måde, så beder vi om at I ikke kommer ind i huset 😊 hvis vi får en sms kommer vi gerne ned til bilen og henter jeres barn (såfremt at det er i et tidsrum, hvor vi begge er mødt på arbejde) og ligeledes kommer vi gerne ned til bilen med jeres barn forudsat at vi begge stadig er på arbejde om eftermiddagen.

Medicin/sygdom

Smertestillende/Panodil/penicillin må vi ikke give børnene. Er jeres barn ramt af astma og skal have maske, så giver vi selvfølgelig dette, HVIS vi har fået instrukser. Vi modtager ikke børn der har fået smertestillende hjemmefra. FASTE: Hvis jeres barn har brug for at faste inden en undersøgelse eller operation så kan vi ikke tilbyde at passe barnet under fasten.

Fødselsdag

Når et barn er i Villa Evigglad på sin fødselsdag, hejser vi flaget. Vi fejrer barnet om formiddagen. Måske har barnet selv noget lækkert med (fx boller, kage, kanelsnegle, frugt, mini-yoghurter, kiks) ellers hygger vi med frugt og brød som vi plejer til formiddag. Vi køber en gave som er fra alle os i Villa Evigglad. Som forældre til fødselsdagsbarnet er I velkommen til at deltage, men hvis I kommer og fejrer jeres barn, så beder vi jer om at tage barnet med hjem bagefter, da det kan føles hårdt for barnet at forældrene er der og hygger for så at gå uden at tage barnet med hjem. Vi har valgt at fejre barnet om formiddagen da ikke alle børn er oppe på samme tider om eftermiddagen og mange bliver hentet tidligt. Hvis barnet ikke er i pasningsordning på selve fødselsdagen, så holder vi kun fødselsdag for jeres barn, hvis I fortæller os at det er jeres ønske.

Forældre-arrangementer

Vi holder forældrearrangementer et par gange om året. Vores erfaring er, at det glæder børnene at se jer forældre hygge i pasningsordningen. Vi skal nok sørge for at der er invitationer og remindere når arrangementerne nærmer sig. HUSK – det er kun et tilbud, da vi godt ved, at I som forældre har mange ting at løbe til. Indimellem inviterer vi til morgenhygge med kaffe og nybagte boller. Der vil også være eftermiddage, hvor vi inviterer på kaffe og boller/kage.

Vi holder bedsteforældredag minimum en gang om året, hvor vi (efter aftale med jer) inviterer barnets bedsteforældre til en hyggelig dag fra kl. 9-12.

Facebook

Vi benytter os af Facebook til at reklamere for vores pasningsordning og til at informere jer forældre om begivenheder og også til at vise jer i tekst og billeder, hvad vi går og laver. I kontrakten har I krydset af om I vil se jeres barn på Facebook eller ej – jeres valg kan altid ændres når blot vi får jeres underskrift på ændringen, som vedlægges kontrakten.

Kørsel

Vi har godkendte autostole og kører kun med jeres barn HVIS I har underskrevet en kørselstilladelse. Nogle forældre ønsker ikke at give lov til at andre må køre med deres barn og det har vi fuld respekt for og derfor vil de forældre der ikke har underskrevet en kørselstilladelse altid blive informeret om hvornår vi planlægger en køretur, så de kan holde deres barn hjemme den pågældende dag eller aflevere barnet når vi er kommet hjem fra udflugten.  

I forældre skal medbringe

Barnet skal have minimum 2 sæt skiftetøj liggende i deres hvide kasse (2 sæt undertøj, strømper, bukser, bluse). Det vil være dejligt hvis I husker tøj efter vejret da det er synd for et barn at skulle sidde i en barnevogn og se på de andre lege i det våde græs hvis mor/far har glemt regntøj eller at få kolde fingre/ører hvis mor/far har glemt vanter/hue. Minimum 2 sutter og eventuelt bamse/nusseklud. Evt. savlesmække. Solhat til om sommeren hvis I gerne vil have at jeres barn skal benytte dette. Hvis barnet bruger sutteflaske så skal I medbringe sådan en. Vi må IKKE bruge huer med bindebånd og generelt bindebånd i børnenes tøj ligesom I ikke må aflevere børn med spænder i håret da børn kan blive kvalt i dem. Til den kolde tid beder vi om en sovedragt til de børn der sover i barnevogn. Vi beder også om sovevanter og sovehue, som må blive liggende i sovedragten, da barnets normale hue/vanter kan risikere at være blevet våd hvis vi har været ude og lege. Det en stor glæde for os, hvis jeres barns sovedragt må blive liggende i pasningsordningen, da det er meget nemmere for os at have alle dragterne i en pose i stedet for at skulle i barnets skuffe efter dem. Samtidigt beder vi om en sovebamse/nusseklud (hvis I ønsker at jeres barn skal sove med en sådan), som vi kan have liggende sammen med barnets dyne/sovegrej/sovedragt, så vi ikke skal huske at lægge den tilbage i garderobeskuffen I overgangsperioderne, hvor sovedragten er for varm, vil vi blive glade for en tyk trøje uden hætte.

Villa Evigglad sørger for

Sund og varieret kost - mælk og frugt/grønt er overvejende økologisk. Kød og pålæg kan godt være ikke-økologisk, men det er som regel altid dansk. Vi bruger bleer fra Rema1000. Hvad angår modermælkserstatning/babygrød så køber vi det økologiske der er på tilbud, men hvis der ikke er øko i vores supermarked så køber vi et andet produkt. Vi arbejder ud fra Hillerød kommunes kostpolitik til dagplejebørn.

Villa Evigglad stiller barnevogn/indesoveplads til rådighed med godkendt sele, fluenet, dyne m.m. Om sommeren smører vi jeres barn ind i solcreme (på områder der ikke er dækket af tøj) når han/hun har sovet til middag hvis vi skal ud, men om morgenen er det jeres ansvar at han/hun er smurt ind når han/hun møder – hvis I har glemt det så står der en solcreme i garderoben, men det er jeres ansvar at gøre det.

Sig til hvis der er noget I undrer jer over.

Smil fra Katja og Rikke